Skip to main content

لوله گذاری سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی به روش گروود Grooved

14 آبان 1402
لوله گذاری سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی به روش گروود Grooved

لوله گذاری سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی به روش گروود Grooved

نمایندگی انحصاری لوله و اتصالات گروود
برند: Profit
دارای استانداردهای جهانی FM, UL, CNBOP-PIB, VDS, EAC, CE, CSTB, ISO 9001: 2015

لوله گذاری سیستم اطفاء حریق به روش گروود
گروود یک روش لوله‌گذاری در سیستم‌های اطفاء حریق اتوماتیک آبی (اسپرینکلر) و جعبه‌های آتشنشانی می‌باشد. سیستم‌ اسپرینکلر، برای تامین آب مورد نیاز خود، نیاز به لوله‌کشی رزوه‌ای یا جوشی دارد، که این لوله‌گذاری با توجه به تعداد طبقات و مساحت یک ساختمان و میزان تحمل فشار آب مورد نیاز، طراحی و اجرا می‌گردد.
در حال حاضر، با توجه به استانداردهای داخلی، برای سیستم فایرباکس، پروژه‌ها تا ۴ و ۵ سقف بایستی از لوله گالوانیزه و بیشتر از آن برای اسپرینکلرها و فایرباکس‌ها، از لوله‌های جوش بدون درز وزن سنگین استفاده شود تا هم توانایی تحمل فشار کاری اسپرینکلر را داشته باشد و هم مطابق استانداردهای بین‌المللی باشد.
با توجه به ضوابط آتشنشانی، ساختمان‌های با ارتفاع بیشتر از 23 متر ملزم به استفاده از سیستم اسپرینکلر هستند. در این شرایط تعداد نازل‌ها در یک ساختمان زیاد شده، حجم لوله گذاری افزایش می‌یابد و در مدت زمان کوتاه استفاده از اسپرینکلر، مشکلات فراوانی از قبیل رسوب گرفتگی، زنگ زدگی، نشتی و... در سیستم لوله جوشی به وجود می‌آید. که نهایتا هزینه هنگفت پرداخت شده در جهت تامین این تجهیزات، کاملا غیرقابل استفاده می‌شود.
همچنین؛ در این روش امکان ایجاد تغییر نیز وجود ندارد و سرعت کار بسیار پایین می‌باشد. از طرفی، جوشکاری زیاد در پروژه باعث آتش سوزی و مشکلات خاص شده و از آنجایی که بایستی مطابق استانداردها از جوشکاری حرفه‌ای و دارای مدرک و گواهینامه استفاده شود، متاسفانه این کار هیچ گاه تحقق نیافته و جوش‌ کاری‌ها تماماً بدون تست انجام می‌شوند که در آینده دچار دوباره کاری و هزینه‌های اضافی می‌گردد.
با توجه به مشکلات اشاره شده، در ساخت و سازهای جدید به جای استفاده از اتصالات جوشی از روش گروود با اجرایی بسیار ظریف، ساده و هماهنگ استفاده می‌شود. در این سیستم لوله‌ها، گالوانیزه و یا فولادی سیاه هستند و در ابتدا و انتهای خود شیار دارند، که این شیارها توسط دستگاه مخصوص گروودزن ایجاد شده و برش مسطح و دقیقی در سطح لوله صورت می‌گیرد و لوله‌ها توسط اتصالات و کلمپ و ... به یکدیگر کوپل و متصل می‌شوند.
سیستم گروود شامل اتصالات متعددی از قبیل سه راهی، زانو، تبدیل و ... می‌باشد، که در این روش تا سایز 2 اینچ کلیه اتصالات و لوله‌ها به صورت رزوه‌ایی وزن سنگین گالوانیزه با گواهینامه UL، و سایزهای بالاتر به صورت گروود و شیار و از اتصالات آن می‌باشد، که در مجموع علاوه بر افزایش سرعت کار و دقت، ظرافت و زیبایی، کاری یکدست و مطابق استانداردهای روز دنیا انجام می‌شود و هزینه‌های صورت گرفته کاملا مورد استفاده قرار می‌گیرید.
شرکت فنی و مهندسی هورسان ایمن بهنیا؛ با بهره‌گیری از متخصصین و تیم فنی خود و به‌ کارگیری جدیدترین استانداردهای ایمنی جهانی آماده ارائه انواع خدمات مشاوره، طراحی، فروش و اجرای پروژه‌های اطفاء و اعلان حریق با در نظر گرفتن نوع کاربری پروژه، شرایط اقلیمی و بودجه به مشتریان می‌باشد.
کلیه محاسبات بر اساس قوانین و استانداردهای ملی و بین المللی انجام می‌شود و تمامی پروژه‌های اجرا شده توسط این شرکت قادر به دریافت تاییده از سازمان آتشنشانی می‌باشد.

نویسنده :